Lähetys- ja avustustyö

Lähetystyö - puheista tekoihin

Jeesus sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille." Mark. 16:15

Jeesus käski opetuslapsiaan menemään kaikkialle maailmaan ja kertomaan kaikille ihmisille sitä ilosanomaa, että hän, Jeesus, tuli maailmaan sovittamaan kaikkien ihmisten kaikki synnit. Tätä on lähetystyö, menemistä ja kertomista - ja lähettämistä. Kaikki eivät voi lähteä, mutta kaikki voivat olla mukana lähettämässä, rukoillen lähettien polesta, pitäen heihin yhteyttä, rohkaisten heitä ja tehden heidän lähtemisensä taloudellisesti mahdolliseksi.

Lähetysjärjestöt lähettävät käytännössä lähettejä. Seurakunnat solmivat järjestöjen kanssa nimikkosopimuksia, joissa sitoutuvat tukemaan tiettyä lähettiä tai kohdetta taloudellisesti ja esirukouksin.

Tainionvirran seurakunnalla on nimikkosopimuksia seuraavien lähetysjärjestöjen kanssa

·         Lähetysyhdistys Kylväjä

·         Suomen ev-lut. KansanlähetysLinkki avautuu uudessa välilehdessä

·         Suomen Lähetysseura

·         Medialähetys Sanansaattajat

Seurakunnan nimikkolähettejä ja kohteita ovat Kansanlähetyksen kautta Alajokien ja Ollin työ, Kylväjän kautta Johanna ja Jüri Perendi Japanissa, Suomen Lähetysseuran kautta aids-orpojen parissa tehtävä työ Etiopiassa, rauhantyö Pakistanissa sekä työ köyhien parissa Nepalissa sekä Medialähetys Sanansaattajien kautta arabiankielinen satelliittitelevisiotyö Lähi-idässä ja Toivoa naisille –radio-ohjelmat.

Lähetystyötä täällä

Sysmässä kokoonnutaan lähetyssoppeen kahvittelemaan, keskustelemaan, jakamaan ajankohtaisia lähetysuutisia ja rukoilemaan lähetystyön puolesta.
Lähetyssoppi kokoontuu Nuotassa, Olavin toimintakeskuksessa torstaisin klo 14.00 - 16.00. Silloin kun on Ida ja Olavi -palvelupäivä, ei ole lähetyssoppea. Tervetuloa mukaan!

Hartolassa suurin vuosittainen lähetystyön tapahtuma on markkinalauantain lähetyslounas ja –kahvila syyskuun ensimmäisenä lauantaina.

Miesten piirin kummilapsityö

Kummilapsitoiminta sai alkunsa Lauri Kirveen ajatuksesta piirin 10-vuotistoiminnan aikoihin keväällä. Se sai innostuneen vastaanoton ja
toiminta alkoi kesäkuussa 2008. Kohdemaaksi valitsimme Kolumbian ja Suomen Lähetysseuran kautta Venezuelassa toimiva vastaava seura (FELD-IELCO= Suomen ev.lut.seura ja vastaava ev.lut.seura) valitsi kummilapset.

Kolumbia on katolinen maa, jossa evankelinen kirkko on pieni vähemmistö Kirkon toiminta maassa on ollut vaikeaa ja työntekijät joutuivat poistumaan sieltä vuonna 1999. Lähetys- ja avustustyö hoidetaan naapurimaasta Venezuelasta. Yhteyshenkilömme Venezuelassa on Nelida Mora ja hänen englannin kieltä hallitseva tyttärensä Laura. Kolumbia on laaja, kaunis, hedelmällinen maa päiväntasaajan tuntumassa. Siellä on yli 40 miljoonaa asukasta ja sen pääkaupunki on Bogota. Suurimpia ongelmia ovat erittäin suuret tuloerot, ääriliikkeet, kidnappaukset, väkivalta ja kokaiini. Maan vientituloista 90% tulee kokaiinista!

Kummilapsemme ovat 10-vuotias tyttö Angie ja 15-vuotias poika Cristian. Kumpikin elää yksinhuoltajaäidin kanssa. Äidit toimivat osa-aikaisina
siivoojina. Miestenpiirin tuki tekee mahdolliseksi mm. lasten koulunkäynnin. Koulut ovat maksullisia. Tarkoitus on jatkaa tukea useampi vuosi. Olemme olleet sähköpostin välityksellä yhteydessä Nelida/Laura Moraan. Posti kulkee, vaikkakin hitaasti. Syksyllä oli riemastuttavaa saada oikea kirje Kolumbiasta. Se oli Angien kauniilla käsialalla kirjoitettu lämminhenkinen, rakkaudesta ja kiitollisuudesta kertova kirje. Oli mieluisa tehtävä lukea se Miesten Piirissä.

Lähetimme ensimmäisen joululahjamme kummilapsille ja heidän kavereilleen marraskuussa 2008.