Herran palveluksessa

Saarna Pyhän Olavin kirkossa 4.7.2021, konfirmaatiomessu, apostolien päivä

Mark 3:13 – 19

 

Ensin 12 opetuslasta ja sitten 34 opetuslasta. Tai ensin 12 opetuslasta ja sitten 25 opetuslasta. Sellaiset seinävaatteet ovat täällä Sysmän kirkossa ja Hartolan kirkossa. Kuvakokoelmat siitä millaista on olla Jeesuksen opetuslapsi.

Tämä evankeliumin lyhyt nimilista ei kerro mitä kaikkea tapahtui kolmen vuoden aikana Jeesuksen seurassa. Yhteiselämä ei aina ollut helppoa; useamman kerran Jeesus joutui toteamaan uskon heikkouden tai keskinäisen kateuden. Mutta aina oli mahdollisuus aloittaa alusta, sillä kahdellatoista opetuslapsella oli katuvan armolahja, anteeksiantamus.

Aika moni teistä on noussut Päijätsalon näkötorniin tai Kammiovuorelle. Vuorelle nouseminen vaatii aina hieman vaivaa. Mutta maisemat ylhäältä korvaavat matkan vaivat; sieltä näkee kauas Päijänteelle lahtineen, niemineen ja saarineen.

Jeesuskin nousi aina välillä vuorelle. Sieltä nimittäin näki kauas. Vuorella Jeesus rukoili, vuorella Jeesus oli yhdessä Isänsä kanssa. Hän näki siis taivaaseen asti. Jo riparilla kuullussa evankeliumissa Jeesus katsoi ja näki kauas ja valitsi porukan, jonka kanssa vietti kolme vuotta ja joka jatkoi saamaansa tehtäväänsä Jeesuksen kuoleman jälkeen. Tuon porukan kanssa Jeesuksella oli selkeä ajatus: kolmen vuoden ajan hän oli heidän seurassaan, opetti heitä ja valmisti tulevaa elämää varten, maan päällä ja taivaassa. Ja Jeesus onnistui, sillä heidän ansioistaan kirkko kasvoi ja levisi, ja tänään me olemme Jeesuksen opetuslapsia.

Kompelonlahteen kokoontui kaksi kertaa porukka, joka katsoi kauas. Nähdä paitsi kulloiseenkin päivän, myös elämään riparin jälkeen, ja nähdä ihan taivaaseen saakka. Tuota kauas katsomista tapahtui koko ajan. Ei se ollut vain oppitunneissa, tai niissä hetkissä kun seinävaate valmistui ilta illalta rippikoulun oppimispäiväkirjaksi. Kauas katsottiin joka hetki kaikessa tekemisessä. Välillä kauas katsominen oli yhdessä tekemistä, toisinaan omissa oloissa tai kännykän ääressä olemista, se oli hiljentymistä riihikirkossa – tai Kattilavuorelle nousemista.

Jeesus on kasteessa kutsunut meidät olemaan kanssaan. Viikon verran Jeesuksen kanssa oleminen oli aika konkreettista Jeesuksen kanssa olemista. Tai ainakin niiden asioiden kanssa olemista, jonka tähden Jeesus tuli ja oli maan päällä. Kuuden päivän ajan päivän aikana käsiteltyjä asioita siirtyi seinävaatteeseen. Ei ehkä aina niin loppuun asti mietittynä kuin pappi oli ajatellut teemoja antaessaan. Mutta kyllä siitä löytyy uskomme keskeiset asiat, joiden tähden rippikoulussa ollaan. Varmaankin nykynuorelle helpommin ymmärrettävässä muodossa kuin kohta kuusikymppinen pappi olisi tehnyt. Siinäkin vaiheessa piti nähdä kauas, kuin vuorelta ikään. Kauas ohi omien ajatusten ja päähänpinttymien.

Ja lopputuloksena seinävaatteessa – tai seinävaatteissa – on kahden eri opetuslapsiporukan lisäksi kirkkomme sakramentit kaste ja ehtoollinen, sieltä löytyy Raamattu ja kymmenen käskyä. Sieltä löytyy kristillisen armon tunnus, tyhjä risti, joka on tärkeämpi kuin risti, jolla on Jeesus. Sillä tyhjä risti kertoo voitosta. Siitä että sen opetuslapsiporukan tehtävä, jonka Jeesus kutsui vuorella olemaan kanssaan, ei päättynyt pitkäperjantai-iltana kun Jeesus oli haudattu. Vielä oli edessä äärettömän merkki, vaakatasossa oleva kahdeksikko, jolla täällä kirkossa olevassa seinävaatteessa kuvataan iankaikkista elämää.

Kolmenkymmenen neljän tai kahdenkymmenen viiden opetuslapsen porukankaan tehtävä ei päättynyt, kun Kompelonlahdesta suunnattiin takaisin jokaisen omaan arkeen. Rippikoulun päättävä konfirmaatio, joka on kohta vuorossa, on kasteen vahvistusta; sen muistuttamista, että niin kuin niillä kahdellatoista, meilläkin jokaisella on aina mahdollisuus aloittaa alusta, kun muistamme kastetun armolahjan, katuva saa anteeksi.

Tärkein asia on, että me olemme Jeesukselle rakkaita ihan niin kuin ne kaksitoista. Kaste vaikuttaa meissä jokaisessa. Tapahtuupa mitä tahansa, meitä kantaa kasteen antama ansaitsematon rakkaus, joka on tullut osaksemme. Siksi myös ehtoolliselle voi tulla jokainen.

Kiitos rippikoulumatkasta kanssasi.

Matkamme jatkuu, kasteen armo kantaa meitä.

 

kirkkoherra Jeremias Sankari