Hartolan hautausmaa

Sankarihautojen lyhdyistä hyvin läheltä otettu kuva. Lyhdyissä palaa kynttilät. Kirkko näkyy takana.

Kirkkotie 2, 19600 Hartola

03 876300

Hartolan hautausmaa sijaitsee keskellä kirkonkylää kirkon välittömässä läheisyydessä.

Hartolan hautausmaa on siirretty vanhan  kirkon luota nykyiselle paikalleen noin vuonna 1776. Samalta ajalta on myös hautausmaalla sijaitseva punamullalla maalattu vanha ruumishuone. Sen jälkeen hautausmaata on laajennettu useita kertoja, viimeksi sotien jälkeen 1940-luvun lopulla.

Hautausmaalla on Evert Porilan vapaussodan sankaripatsas, joka on paljastettu 24.10.1920. Kirjailija Maila Talvion toimesta hautausmaalle hankittiin Unohdettujen hautojen risti vuonna 1927. Sankarihauta-alueella sijaitseva Heikki Konttisen sankaripatsas, jonka reliefissä on seisova sotilas, paljastettiin vuonna 1955. Karjalaan jääneiden vainajien muistomerkin teki Veikko Leppänen 1956. Hautausmaalla on myös V. Höykinpuron veistos Polvistunut tyttö vuodelta 1967.

Hautausmaalla on muistolehto ja muualle haudattujen muistomerkki. Muistolehto on Kirkkotie 2 puoleiselta parkkipaikalta lähtevän käytävän varrella. Muistolehtoon tuhka sijoitetaan anonyymisti sulan maan aikana.

Muualle haudattujen muistomerkki sijaitsee kirkon pääovilta oikealle lähtevän käytävän varrella.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Pysäköinti Pysäköinti