VALO

Jumalani, anna valoa tähän sydämeni pimeyteen.

Herra, anna usko oikea, usko joka kantaa huomiseen,

usko joka kantaa huomiseen.

Jumalani, anna valoa tähän ajatusten pimeyteen.

Herra, anna toivo oikea, toivo joka kantaa huomiseen,

toivo joka kantaa huomiseen.

Jumalani, anna valoa tähän maailmamme pimeyteen.

Herra, anna rakkaus oikea, rakkaus joka kantaa huomiseen,

rakkaus joka kantaa huomiseen.

Tämä Timo-Matti Haapiaisen laulu Valoa kuvaa mielestäni hyvin tämän hetken tilannetta. Vielä pitäisi jaksaa tätä maailman tilannetta, vaikka jo haluaisi ”normaaliin” arkeen. Ahdistuksen iskiessä koetan löytää sen valon pilkahduksen, ilon aiheen, vaikka huurtuneesta puun oksasta joka on kuorrutettu kimaltavalla lumella. Ja kuinka paljon toinen ihminen voikaan tuoda valoa, vain jaksamalla kuunnella masentuneen marmatusta. Pieni ystävällinen ele tai hymy auttaa jo paljon silloin kun se tulee aidosta tunteesta.

Usko, toivo ja rakkaus. Me ihmiset mielellämme yritämme kaikenlaista, tavoittelemme asioita, koetamme itsepäisesti hallita elämäämme. Ja kuitenkin Jumalan rakkaus ja kirkkaus on kaikkien ulottuvilla. On uskallettava pysähtyä, kuunnella ja antautua sille kaikelle hyvälle mikä meitä odottaa, tuntea se lämpö sydämessä ja loistaa valoa toisille ihmisille.

Ja yllä olevan laulun voit kuulla kynttilänpäivän messussa seurakunnan Facebook-sivuilta.

Susanna Helin, lastenohjaaja