Paikallisuutta ja kotoisuutta

Nimi on tärkeä osa meitä. Niin myös kehitettyä mallia. Halusin, että nimestä välittyy mallin arvopohja.

Nimeä miettiessäni ajatuksiini tuli sanat "meidän kirkko" - onhan yhteisöllisyys yksi arvoistamme ja mallia on luotu paikallisin voimin. "Meidän kirkko" tuntui kuitenkin jollakin tavalla viralliselta. Siksi selvitin, miten sana "meidän" taipuu seurakuntamme alueen murteissa. Niin Hartolassa kuin Sysmässä sanaa käytetään murteella "meijän".

Omaan suuhuni "meijän kirkko" tuntui hyvältä ja läheiseltä. Testasin nimeä sosiaalisessa mediassa sekä henkilökohtaisesti keskustellen. "Meijän kirkko" koettiin kotoisana ja lämpöisenä, sana "meijän" kertoi siitä, että ihan tavallisena kelpaa. Ei tarvitse olla jotain muuta kuin on. "Meijän kirkko" kuulosti juuri siltä, mitä toivoinkin mallin välittävän, että kirkkomme ovat oikeasti ihan meille kaikille.

Erään ihmisen sanoin: "Meijän kirkko lämmittää mieltä ja tuo turvaa."

Meijän kirkko tuntui siis hyvältä valinnalta ja sen nimen päätin antaa osallistavalle mallille.