Nuoret

Nuorisotyö

Tainiovirran seurakunnan nuorisotyö kutsuu rippikoulun käyneitä nuoria mukaan seurakunnan järjestämään nuortentoimintaan. Rippikoulu on kasteopetusta ja nuorisotyö on tämän opetuksen syventämistä ja kristillisyyteen juurruttamista. Perustehtävää toteutetaan kokoavan viikottaisen toiminnan, sekä satunnaisempien leirien, retkien, henkilökohtaisten tapaamisten, tapahtumien ja kouluvierailujen välityksellä.

ISOSKOULUTUS

Isoskoulutus on tarkoitettu rippikoulun käynneille nuorille, joilla on kiinnostusta toimia isosena eli hyvänä esimerkkinä nuoremmille. Isoset ovat suurena apuna rippikoulussa ja lastenleireillä. Isoskoulutuksessa opiskelemme mm. ryhmänohjaamistä, vuorovaikutus- ja sielunhoitotaitoja.

Isostoiminnan teologia nojaa alkukirkolliseen kummiuskäytäntöön. Kun alkukirkossa useimmat kasteelle tulleet olivat aikuisia, jokaiselle kastettavalle osoitettiin tukihenkilö. Hänen tehtävänään oli johdatella kastekoululaista seurakuntaan ja uskon salaisuuksiin. Ketään ei heitetty kristityn tielle yksinään, vaan rinnalle sai oman ihmisen, johon saattoi tukeutua. Isosten tehtävä on teologisesti hyvin lähellä alkukirkon kummiutta. (Isoja ihmeitä-isostoiminnan linjaus 2016.)

RIPPIKOULU 2024

Tainionvirran seurakunnan rippikoulun koostuu seuraavista jaksoista: seurakuntayhteysjakso, joka sisältää vuoden aikana erilaisia tapaamisia ja tutustumiskäyntejä, sekä leirijakson.

Vuonna 2024 rippikoulut ovat seuraavasti:

Viikolla 9 (hiihtoloma viikko) pidetään päivärippikoulu Sysmän seurakuntatalolla.

1 rippileiri 3.6.-9.6.2024 Kompelonlahden leirikeskuksessa.

Konfirmaatiopäivät ovat;

Konfirmaatiot ovat 15.6. lauantaina Hartolan kirkossa klo 12.

Ja 16.6. sunnuntaina Sysmän kirkossa klo 10.

Rippikoulu maksaa 80 € oman srk:n jäseneltä ja 150 € muun seurakunnan jäseneltä. Ulkopaikkakuntalaiset pääsevät sille leirille, missä on tilaa. Maksu sisältää opetuksen, kirjat, ryhmävalokuvan ja täysihoidon. Taloudellisissa vaikeuksissa olevat voivat hakea vapautusta rippikoulumaksusta.

Rippikoulu

Rippikoulu on kasteopetusta. Jeesus antoi kaste- ja lähetyskäskyn: " Minulle on annaettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen teidän käskenyt noudattaa." (Matt.28:18-20)

Rippikoulu kasvattaa ehtoolliselle. Ateriayhteys on Raamatussa keskeinen yhteyden, ystävyyden ja luottamuksen merkki. Alkuseurakunnassa kristityt "kokoontuivat temppeliin, ja kodeissaan he yhdessä mursivat leipää ja aterioivat riemullisin mielin."(Apt.2:46)

Rippikouluun voivat osallistua kyseisenä vuonna 15 vuotta täyttävät tai sitä vanhemmat nuoret. Rippikouluun ilmoittaudutaan edellisen vuoden syksyllä. Opetus sisältää seurakuntayhteysjakson ja viikonlopputapaamisia talven aikana sekä varsinaisen leiriosan kesällä. Aikuisille järjestetään tarvittaessa erikseen sovittavalla tavalla aikuisrippikoulu.

Rippikoulussa on kyse Jumalan ja ihmisen välisestä suhteesta. Psalmissa 139 ihminen ihmettelee Jumalan töitä ja omaa olemassaoloaan Jumalan luomana ihmisenä. Myös rippikoulussa ihmetellään elämää, kiitetään ja rukoillaan Jumalaa, ja pyydetään hänen johdatustaan. (Suuri ihme- RKS 2017.)

Rippikoulu maksaa 80€ oman srk:n jäseneltä ja 150€ muun srk:n jäseneltä. Maksu sisältää opetuksen, oppikirjat, ryhmävalokuvan ja täysihoidon.

Rippikoulusta saa lisätietoja:

• nuorisotyönohjaaja Maarit Manniselta,
    puh. 050 592 0064

• seurakuntapastori Katri Ylöseltä,
    puh. 050 560 1564

• kappalainen Petri Virkkuselta,
    puh. 050 592 0061

• Kirkkoherra Jeremias Sankari puh. 050 5956950

Rippikoulun jälkeen voi osallistua isoskoulutukseen, joka alkaa syksyisin. Lisäksi on nuorten retki Maata näkyvissä –festareille.