Diakonian juhlavuosi 2022

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 150 vuotta ensimmäisestä suomalaisesta diakonissan vihkimyksestä.

Viipurissa syyskuun 1. päivänä 1872 vihittiin Matilda Hoffman diakonissaksi Pietari-Paavalin kirkossa. Sisar Matilda työskenteli Viipurin diakonissalaitoksen palveluksessa koko työuransa.

Diakonian juhlavuotta vietetään seurakunnissa ympäri Suomen monin eri tavoin.

Näille sivuille kokoamme juhlavuoden tapahtumia, diakonian historiaa ja artikkeleita seurakuntamme alueella.

Tervetuloa mukaan!

Diakonian juhlavuoden logo. Vihreä-valkoinen risti ja teksti: juhlavuosi 2022, kirkon diakonia.

Muistoja diakoniatyön vuosikymmeniltä

Keräämme talteen muistoja ja tarinoita diakoniatyön arjesta Hartolassa ja Sysmässä vuosien ja vuosikymmenten takaa.

Millaisia muistoja Sinulla on? Onko seurakuntasisar ollut lapsuudenkodissasi auttamassa? Oletko ollut mukana diakonian retkillä, kerhoissa tai muissa tapahtumissa ja mieleesi on jäänyt helmiä näistä?

Millaista apua olet saanut diakoniatyön kautta? Muistatko mukavia sattumuksia tai hauskoja kommelluksia?

Lähetä muistosi  31.8.2022 mennessä sähköpostitse kirsi.mannisto@evl.fi tai satu.k.saari@evl.fi tai tällä lomakkeella.

Muistoja saatetaan julkaista ilman nimeä ja muita tunnistettavia tietoja srk:n somekanavilla tai näyttelyssä. Kiitos!

Musta ja vihreä kangaskassi, joissa molemmissa diakonian juhlavuoden logo.
Tee ekoteko ja osta diakonian juhlavuoden kangaskassi!
Diakonian viikko 1.-11.9.2022 Hartolassa. Ohjelmaesite.
Ohjelman löydät kohdasta diakonian juhlavuosi.