Ympäristöasiat Tainionvirran seurakunnassa

Vastuu ympäristöstä kuuluu kristinuskoon. Ihmiset ja muu luonto ovat kaikki Jumalan luomia ja siksi arvokkaita. Olemme saaneet Jumalalta tehtävän toimia paitsi viljelijänä myös varjelijana.

Tainionvirran seurakunta on aloittanut syksyllä 2023 Kirkon Ympäristödiplomiprosessin, jonka tavoitteena on saada seurakunnallemme Kirkon Ympäristödiplomi. Sen saamiseksi on täytettävä tietyt kriteerit ja diplomi myönnetään viideksi vuodeksi kerrallaan.

Seurakuntamme ympäristötyöryhmään kuuluvat toimistosihteeri Satu Mäyrä (ympäristövastaava), diakonissa Kirsi Männistö, kirkkoherra Jeremias Sankari, Ari Hamina ja Kimmo Salojoki. Lisäksi työryhmässä on läsnäolo- ja puheoikeus talouspäällikkö Tarja Uustalolla. Ryhmää voidaan tarvittaessa täydentää, ota yhteyttä Satuun tai Jeremiakseen mikäli haluat tulla mukaan.

Tainionvirran seurakunnan ympäristötyöhön sisältyy mm.  diakonian DiaTori ja hävikkiruokajakelut, Luomakunnan sunnuntain messu Ekonkosken laavulla, Pyhän Olavin vaellus Hartolasta Sysmään ja Hartolan hautausmaan haravointitalkoot.

Ekopaasto 2024 – arjen tekoja ja toivon sanoja

Vuoden 2024 Ekopaastossa kierrätetään viime vuonna hyväksi havaittua teemaa: ”Arjen tekoja, toivon sanoja.” Ekopaastoa vietetään 14.2. – 30.3.2024. Valtakunnallisessa kampanjassa innostetaan suomalaisia liittymään pääsiäispaastoon, rohkaisemaan kohtuuteen ja vahvistamaan luontosuhdetta, niin että voimme osaltamme olla mukana hillitsemässä ilmastonmuutosta ja lievittämässä ilmastoahdistusta.

Kampanjassa vinkataan tapoja, joilla voi säästää energiaa. Syyllistämisen sijaan ideana on rohkaista tekemään itselleen mahdollisia tekoja. Kampanjaan sisältyy myös haaste, johon on helppo liittyä mukaan.

Tämän vuoden paastokalenterissa on mukana myös Ekopaasto-vinkkejä!

Liity mukaan Ekopaastoon ja seuraa somessa tunnisteella #ekopaasto.

Lue lisää Ekopaaston kampanjasivustoltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kesäinen kuva Sysmän kirkkomaalta
kuva Hartolan hautausmaalta ja vanhasta ruumishuoneesta