Mitä on kotikirkko?

Mitä on kotikirkko? Useimmat meistä osaavat sanoa mikä on kotikirkko. Mutta viimeisen vuoden aikana olen pohtinut, mitä on kotikirkko. Siihen on vaikuttanut kaksi asiaa.

Kahdeksan vuotta kestänyt Sysmän Pyhän Olavin kirkon korjaus on päättymässä: huomenna helluntaina otamme sen Seppo-piispan johdolla koko seurakunnan yhteisessä juhlassa käyttöön. Samaan aikaan Kirsin johdolla olemme pohtineet mitä on Meijän kirkko, siis kotikirkko?

Tätä kirjoittaessani olemme porukalla matkalla kuulemaan mitä Liedon kirkko on lietolaisille. Mutta mitä siis on kotikirkko. Sitä kysyin matkalaisilta.

Kaikkein useimmin sanottiin kaksi sanaa, tuttu ja turvallinen. Raili, Tarja, Kirsi, Reijo, Erkki, Ritva, Katri ja Eeva nostivat esiin näitä sanoja. Satu sanoi kotikirkon olevan sen, mihin liittyvät muistot. Riitalle ja Seijalle kotikirkko on se minun kirkko, lähelläkin minua. Tuttuuden ja muistojen takia sellaiseksi tullut.

Tämä asia on tullut esille myös niissä kommenteissa, joita on kirjoitettu Tarjan tekemiin Sysmän kirkon korjauksen esittelyihin kuluneen talven aikana. Mutta samalla on varmasti myös pohdittu sitä, onko uudistettu kotikirkko edelleen tuttu ja turvallinen kotikirkko.

Tätä samaa tuttuutta ja turvallisuutta on haluttu lisätä Meijän kirkon tavoilla käyttää kirkkoa. Ehkäpä vaikkapa nukkumalla yön kirkossa siitä tulee tuttu ja turvallinen kotikirkko.

Kun kotikirkko on tuttu ja turvallinen, siihen alkaa liittyä lisää sanoja. Siihen liittyy Ritvalla lämpö ja läheisyys ja Jaakille se on viihtyisä paikka. Kotikirkko on Susannan kotisatama. Raijan on helppo mennä kotikirkkoon, koska siihen liittyy tunneyhteys ja se on lähellä sydäntä. Kotikirkkoon Helga voi mennä kotikirkkoon minkälaisena tahansa ja koska vaan.

Kun kotikirkko on tuttu ja turvallinen, niin samat sanat voi liittää myös Jumalaan. Kun Marja-Liisan tavoin kotikirkko on armollinen yhteisö, niin silloin on helppo uskoa, että Jumalakin on armollinen. Kotikirkossa Virvan on turvallista ja hyvä olla Jumalan kanssa.

Helluntai muistuttaa meitä siitä, että kaikki se, mitä linja-automatkalla kuulin kotikirkosta, on Pyhän Hengen vaikutusta meissä kristityissä. Katekismuksemme mukaan kirkko on armahdettujen syntisten yhteisö, joka luottaa Jumalaan ja jossa Pyhä Henki herättää uskon ja rakkauden. Ollaan kaikki yhdessä Jumalan kansa.

Mitä sinulle on kotikirkko? Sitä voit miettiä kotona tai vaikka huomenna kotikirkon tai muun kirkon jumalanpalveluksessa.

Jeremias Sankari, kirkkoherra

Sininen tausta, valkoisella ääriviivat eri-ikäisten ihmisten joukosta kirkon edessä ja kyyhkynen. Kuva Pixabay