Kaste

"Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut. Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. Ihmeellisiä ovat sinun tekosi, minä tiedän sen." Ps. 139: 13-14

Onnea uuden elämän ihmeestä ja lahjasta!

Elämä on ihme, ja sen alkutaival on juhlan arvoinen. Kastejuhlaan kokoontuvat pienen lapsen kaikki läheiset ja tärkeät ihmiset. Kaste on osoitus vanhempien ja läheisten sekä Jumalan rakkaudesta ja huolenpidosta lapselle. Se on merkki siitä, että pieni ihminen on arvokas ja rakas. Kaste kertoo rakkaudesta, jota lapsi tarvitsee jokaisena elämänsä päivänä. Kastemaljan äärellä juhlitaan ainutlaatuista elämää ja rakkautta.

Jeesus aikoinaan opetti ja osoitti omalla toiminnallaan ihmisille, mitä on rakkaus. Hän otti lapset syliinsä ja siunasi heitä. Kaste on turvallinen syli, jossa on hyvä olla.

Kaste on ehtoollisen ohella kirkkomme toinen sakramentti ja se perustuu kaste- ja lähetyskäskyyn (Matt. 28:18-20 ). Kasteessa Jumala kutsuu jokaisen nimeltä omakseen, mikä merkitsee samalla seurakunnan ja maailmanlaajuisen Kristuksen kirkon jäsenyyttä.

Kasteessa jokainen saa lahjaksi uskon. Kaste kantaa kristittyä läpi koko elämän, eikä kasteen merkitys poistu milloinkaan.

Ristiäisten järjestäminen

Voit sopia ristiäisajan ja -paikan ottamalla yhteyssä asiakaspalveluun. Kaste voidaan toimittaa yhtä hyvin kirkossa kuin kotona.

Ennen kastetilaisuutta pappi ottaa yhteyttä ja keskustelee vanhempien kanssa kasteesta ja kasteeseen liittyvistä käytännön järjestelyistä.

Mikäli lapsen etu- tai sukunimen lainmukaisuus askarruttaa, voit olla yhteydessä Lahden maistraattiinLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Sivun oikeassa laidassa olevista linkeistä voit tutustua kastetilaisuuden kulkuun ja kummiasiaan. Kastevirsiäkin voit miettiä ennen papin tapaamista.

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät