Hautaan siunaaminen ja hautajaiset

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä – odotettunakin. Seurakunta haluaa auttaa suuren surun kohdatessa.

Hautajaisia järjestettäessä ota yhteyttä kirkkoherranvirastoon. Siellä sovitaan siunaustilaisuudesta, hautauksesta ja muista kuolemaan liittyvien käytännön asioiden järjestelyistä.

Tältä sivulta löydät hautaukseen liittyvät hinnastot.

Muistotilaisuuden voi järjestää veloituksetta seurakunnan tiloissa, kun vainaja on Tainionvirran seurakunnan  jäsen.

Hautauslupa toimitetaan seurakuntaan

Hautaaminen edellyttää hautauslupaa.

Hautauslupa tulee usein suoraan seurakuntaan, vaihtoehtoisesti sen saa mukaan kun vainajan käy hakemassa sairaalasta.

Omaiset sopivat vainajan kuljettamisesta sairaalasta ruumishuoneelle hautaustoimiston kanssa.

Lähiomainen saa halutessaan tiedon vainajan kuolinsyystä lääkäriltä tai Tilastokeskuksesta. Seurakunnalle ei tule tietoa kuolinsyystä.

Tuhkaaminen ja tuhkan sirottelu

Jos vainaja tuhkataan, niin pääsääntöisesti tuhka haudataan hautausmaalle arkkuhautaan tai uurnahautaan.

Ainoastaan Sysmän kirkkomaalla on erillinen uurnahauta-alue.

Hartolan hautausmaalla on muistolehto, joka sijaitsee seurakuntatalon portilta lähtevän käytävän varrella. Muistolehtoon vainajan tuhka kätketään anonyymisti kesäaikana ilman uurnaa. Tuhkaa kätkettäessä omaiset eivät voi olla paikalla. Muistolehdossa on luonnonkivet, joihin voi hankkia seurakunnan ohjeiden mukaisen laatan. Kivien yhteydessä on myös paikka leikkokukille sekä talvella kynttilöille.

Otamon hautausmaalla on tuhkan sirottelualue kappelin edestä katsottuna etuoikealla metsänrajassa. Sirottelualueella on erillinen paasi, johon voi hankkia laatan. Sen edessä on myös paikka kukille ja kynttilöille.

Tuhka voidaan haudata tai sirotella maanomistajan luvalla esim. mökille ja kaava-alueen ulkopuolella asuintontillekin. Aina pitää kuitenkin muistaa, että jos tontti menee myyntiin, ostaja voi tulkita maalle haudatun tai sirotellun tuhkan tontin rasitteeksi.

Tuhka voidaan sirotella myös vaikkapa järveen. Siihen tarvitaan vesialueen omistajan lupa.

Hautauspalvelu ja hinnasto

Läheisen kuolema on syvä ja voimakas kokemus. Kuolema on aina yllättävä - odotettunakin. Hautajaisjärjestelyissä noudatetaan vainajan tahtoa.

Hautajaisjärjestelyt

Hautajaisten suunnittelussa ja toteutuksessa seurakunnan työntekijät ovat apuna. Voit olla yhteydessä oman seurakunnan kirkkoherranvirastoon, päivystävään pappiin tai hautaustoimistoon. Siunaustilaisuus ja muistotilaisuus tarjoavat läheisille mahdollisuuden yhteiseen surutyöhön.

Hautaan siunaaminen

Ylösnousemus tuo toivoa kuoleman hetkeen. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen kautta meillekin on valmistettu sija taivaan kodissa.

Hautaan siunaamisen merkitys

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa