OVET AUKI JA OVET KIINNI

Kirkon strategia on ovet auki. Koronan strategia on ovet kiinni. Kumpi mahtaa voittaa.

Tällä hetkellä näyttä siltä, että korona on vahvemmilla. Kirkkojenkin ovet on laitettu säppiin, ja sieltä lukkojen takaa seurakunnat lähettävät jumalanpalveluksia.

Huomisen toisen adventtisunnuntain yhdessä Raamatun tekstissä sanotaan. ”Olkaa kärsivällisiä ja rohkaiskaa mielenne.” Ajattelen, että se kuuluu ennen kaikkea kaikille niille, jotka ovat kotonaan erilaisten koronan ovet kiinni -lukkojen takana.

Adventtiajan eli joulunodotusajan ajatuksena on kärsivällisyys, odottaminen. Tänään on viides päivä. Vielä on kaksikymmentä päivää jouluun ja yksi päivä vähemmän jouluaattoon. Siksi joulu on vielä matkalla keskellemme, onpa ovet auki tai kiinni.

Huomisen itsenäisyyspäivän teksteissä puolestaan sanotaan: ”Jumala ei asu ihmiskäsin tehdyissä temppeleissä”. Se puolestaan kertoo, ettei haittaa, vaikka kirkon ovet ovat kiinni. Jumala ei ole kirkossa yhtään lähempänä meitä kuin juuri nyt lukiessasi tätä kirjoitusta aamiaispöydässä, tai missä luetkin. Ovet Jumalan luo ovat kuitenkin auki.

Jotakin hienoa ja sydäntä lämmittävää on kuitenkin myös ovet kiinni –ajattelussa. Ovet voivat olla kiinni nenän edessä, kun haluaisi mennä sisään. Mutta kiinniolevien ovien takana on myös suojassa.

Elämässä on tilanteita, joissa tuntuu hyvältä tietää, että on suojassa. Joku pitää minusta huolta. Läheinen ihminen – ja itse Jumala. Ovi selän takana on kiinni.

Auki ja kiinni olevat ovet kertovat molemmat suojasta. Toisinaan pitää päästä suojaan avoimista ovista sisälle. Toiselle kertaa saa turvallisesti laittaa oven takanaan kiinni. Jumala on läsnä elämässämme niin oven ollessa auki kuin sen ollessa kiinni.

Jeremias Sankari, kirkkoherra