Jo aamulla kuulet ääneni

Ajan autoa pimeällä, tie on musta. Liukkautta on varottava, mutta samalla vauhtia on pidettävä, jotten ole tukkeena moottoritiellä. Nautin hiljaisuudesta ja vapaudesta, yksinolostakin ajaessani. Ajatukset tulevat ja menevät. Harvemmin jaksan kuunnella radiota.  Selailen kuitenkin hetken aikaa kanavia.

Radio Dei:n kristillinen radiokanava osuu kohdalle. Siellä on menossa radion Raamattupiiri. Kuulen kolmen ihmisen keskustelevan Psalmista viisi. Jään kuulolle. Psalmin nimi on: Jumala on auttajani.

”Herra, kuule minua, huomaa huokaukseni! Kuninkaani ja Jumalani, kuule, kun huudan sinulta apua. Sinua minä rukoilen. Herra, jo aamulla kuulet ääneni, aamun hetkellä tuon sinulle pyyntöni ja odotan vastaustasi.”

Seuraava aamu on työaamu. Päivän haasteet, tehtävät työt odottavat tekijää. Omat voimat ovat vähissä. Huoli ja pelko jäytävät mielen pohjalla. Ne muuttuvat synkäksi muuriksi ympärilleni. Sitten muistan psalmin sanat: ” Herra, jo aamulla kuulet ääneni”. Huulilta nousee ääneen rukous, huokaukset ja pyynnöt. Oma epäuskon muuri alkaa rukouksessa murentua ja saan voiman lähteä liikkeelle. Työtovereiden näkeminen ilahduttaa, merkityksellinen työ kantaa, yhdessä tekeminen antaa virtaa.

Puhelin soi päivällä yllättäen. Yhteisövalmennuskoulutukseen liittyvä mentorini soittaa. Kokeneemman kristityn kanssa saan puhua pulmakohdista ja hän antaa ehdotuksen. Minua varustettiin muutamalla askeleella eteenpäin.

Tämän viikon kirkollinen aihe on Jeesus auttaa hädässä. Hän on voimallinen auttamaan. Usein hän käyttää toista ihmistä, joka jaksaa kulkea apua tarvitsevan rinnalla, kannatella ja pitää yllä toivoa, vaikka keskellä myrskyn silmää.

Kirkossa laulettiin sunnuntain messussa virttä 961:5, jonka sanat erityisesti puhuttelivat ” Laulan tyyntä mieltä myös kuulla yöstä, tieltä

toivottoman askeleet, kuulla tuskan kieltä.

Laulan armon laulua loppuun uupuneille. Isän syli aina on auki tuhlareille”.

Armon askelissa päivän haasteisiin, iloon ja lepoon. Luottavaisin mielin ”Jo aamulla kuulet ääneni”…

Katri Ylönen, seurakuntapastori